28 aug 2015 – Innovatief

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan woorddevaluatie. Ik bedoel dit: iedereen plakt opeens ergens een woord op, omdat het inde  mode is, en daardoor betekent het niets meer. Innovatief is zo’n woord. We moeten allemaal innovatief zijn. Iedereen, elk bedrijf innoveert zich een ongeluk. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Helemaal niets. Ja, als iemand een manier uitvindt om van water benzine te maken, dát zou een innovatie zijn. Maar gewoon een nieuwe verpakking voor melk een innovatie te noemen… oude wijn in nieuwe zakken!

In ons vak zijn er ook van die woorden waar we met z’n allen zuinig op moeten zijn.

Transparantie. Transparantie betekent niet dat je gewoon antwoord geeft op een vraag, het betekent dat je op een bepaald gebied niets verbergt.

Duurzaamheid. Tegenwoordig is alles maar duurzaam. Dieptepunt is mijn groenteboer, die duurzame komkommers verkoopt. Ik vroeg hem of hij niet biologisch bedoelde, maar hij zei: Nee hoor, ’t zijn gewoon dezelfde komkommers als altijd. Maar als ik ze duurzaam noem, verkopen ze beter.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mijn idee: als je iets een ‘zware’ kwalificatie meegeeft, dan moet die ook echt een waarde vertegenwoordigen. Woorden die je er bij zet om iets een lading te geven die het niet heeft, of woorden die je gebruikt omdat ze in de mode zijn, die woorden devalueren. Met als gevolg dat het allemaal niets meer betekent.

Over het fenomeen van uitschieters in de reclame door onbegrijpelijke of betekenisloze kreten schreef Martijn Horvarth een aardig boek onder de titel “Nu Halfvoller!”

Reacties zijn gesloten.