Lukas


CV

LPJ Burgering Communicatie (LPJB) is in 2010 opgericht door Lukas Burgering (1967). LPJB werkt met het motto: Met goede communicatie kan een groot probleem klein blijven, met slechte communicatie wordt een klein probleem groot. Een uitgebreid CV van Lukas Burgering kunt u aanvragen via email.

Kort CV van Lukas Burgering

Na zijn in 1993 afgeronde studie politicologie is Lukas Burgering dertien jaar werkzaam geweest als journalist bij de NOS, tussen 1994 en 2000 bij het dagelijkse TV-programma Den Haag Vandaag en daarna tot 2006 in Hilversum, als uitvoerend producent. Hij was mede verantwoordelijk voor heel veel TV-programma ’s van de NOS, waaronder de jaarlijkse evenementen als Koninginnedag, Prinsjesdag, 4 en 5 Mei, het Nieuwjaarsconcert en het Songfestival. Daarnaast werkte hij als uitvoerend producent aan veel ‘oranje’ TV-programma’s, waaronder de prinselijke bruiloften (inclusief die van prins Willem-Alexander en Maxima) en de bijzettingen van Prins Claus, Prinses Juliana en Prins Bernhard.

Van 2006 tot en met 2010 werkte hij als manager van de communicatieafdeling bij het staalbedrijf Tata Steel (vh Corus vvhh Koninklijke Hoogovens) in IJmuiden. Daar was hij verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie, arbeidsmarkt- en onderwijscommunicatie en woordvoering.

Daarna begon Lukas met LPJB.

VOORNAAMSTE OPDRACHTGEVERS SINDS 2010

Voor Boer&Croon begeleidde Lukas het communicatietraject van een internationale overname waarbij een beursgenoteerd bedrijf betrokken was. Hij trainde en adviseerde de directie en verzorgde de woordvoering op de dag van openbaarmaking.

De NOS vroeg Lukas bij verschillende verkiezingsuitzendingen sinds 2008 (Gemeenteraad, Provinciale Staten en Tweede Kamer) om het verkiezingsonderzoek (exit polls, aanvullend onderzoek) aan te sturen en de presentatoren tijdens de uitzending te ondersteunen.

Van maart 2011 tot eind 2012 was Lukas op interimbasis corporate woordvoerder en media-adviseur van Royal Dutch Shell, vanuit het wereldwijde hoofdkantoor van het olie- en gasbedrijf. Gedurende enkele maanden werkte hij ook op de chemie-site Moerdijk, waar hij de interne en externe communicatie verzorgde. Lukas werkte daarna als ‘embedded consultant’ voor Group Crisis Management van Royal Dutch Shell. In die functie verzorgde hij gedurende het jaar 2013 crisistrainingen aan Shell-teams over de hele wereld.

Van februari tot september 2014 was Lukas interim woordvoerder voor Ahold Europe. Hij voerde het woord voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Tot en met januari 2017 was hij Manager Media Relaties en Woordvoerder van Schiphol Group.

Van februari 2017 tot en met januari 2018 was Lukas woordvoerder ad interim op het hoofdkantoor van Holland Casino in Hoofddorp.

Na een paar maanden sabbatical was Lukas vanaf november 2018 ad interim woordvoerder en adviseur externe communicatie bij de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) in Amsterdam. Sinds medio 2019 is Lukas manager externe communicatie bij de NBA.

Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 is Lukas raadslid en fractievoorzitter voor de PvdA in de gemeente Stichtse Vecht, waar zijn woonplaats Breukelen onder valt.

Opdrachtgevers

publicaties

Door de ogen van je stakeholders

Ieder bedrijf en elke organisatie wil vroeg of laat veranderen, innoveren, uitbreiden. Dat kunnen ze niet alleen. Bij zo’n verandering krijgen ze te maken met stakeholders: andere organisaties, overheidsinstanties, medewerkers, buurtbewoners, actiegroepen. Alle partijen kortom, die op de een of andere manier betrokken zijn bij verandering. Je zult je tot die stakeholders moeten verhouden. Want als je weet hoe zij naar jou kijken en wat hun belangen zijn, ontstaan er vaak onverwachte oplossingen. Op die manier bereik je effectiever en met meer succes je doelen. Hoe je dat doet, lees je in Door de ogen van je stakeholders, mijn nieuwste boek.

Centraal in dit boek staan mijn eigen ervaringen in verschillende rollen bij zeer uiteenlopende organisaties en (internationale) bedrijven. Ik deel met Door de ogen van je stakeholders mijn visie op hoe je met je stakeholdersnetwerk de door jouw gewenste verandering beïnvloedt. Aan de hand van een aansprekende casus die zich met iedere stap steeds verder ontwikkelt, laat ik zien hoe je dit aanpakt. En vooral: hoe theorie in de praktijk werkt.

Vergroot je kans op succes door te kijken door de ogen van je stakeholders

Door de ogen van je stakeholders leert je om op een systematische manier je stakeholders in kaart te brengen om erachter te komen wat zij willen, wat hen motiveert en bezighoudt. Door rekening te houden met hun belangen vergroot je het draagvlak voor jouw verandering. En wordt de kans op succes aanzienlijk groter. Dit boek biedt je zo een methode die je leert om naar jezelf te kijken door de ogen van je stakeholders. Want door te begrijpen wat er in je netwerk speelt, kom je tot effectieve samenwerking.

De Woordvoerder

Woordvoerder zijn is een prachtig vak. Maar het is ook een lastig vak. De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming?

Er zijn nog veel meer vragen te bedenken die het vak ingewikkeld maar daardoor ook heel uitdagend maken. Een goede woordvoerder zijn is dan ook niet makkelijk. Dit boek biedt je daarbij de broodnodige ondersteuning. We kijken naar de media (met wie praat ik?), naar de boodschap (wat moet ik zeggen?), naar de techniek (hoe zeg ik dat?) en we staan stil bij de meest voorkomende valkuilen in dit vak.

Dat is allemaal nogal wat voor een woordvoerder. Moet je dat allemaal kunnen? En hoe leer je dat? Het antwoord is: door te oefenen, want alleen oefening baart kunst. En door je goed voor te bereiden. Elke keer weer. De allerbeste woordvoerders ter wereld weten: onvoorbereid de media te woord staan is een van de domste dingen die je kunt doen. Dit boek is het begin van jouw voorbereiding. De rest zul je zelf moeten doen.

- Waarom doen journalisten wat ze doen en hoe ga je daar mee om?
- Hoe krijg je jouw verhaal goed in de krant?
- Inclusief veel voorbeelden uit de praktijk.

Crisis

Niemand houdt van een crisis. Maar als er zich dan toch een aandient, wil je dat die zo snel mogelijk weer voorbij is en dat de reputatie van je organisatie geen enkele, of in ieder geval nagenoeg geen schade heeft opgelopen. Hoe zorg je ervoor dat je een crisis met zo min mogelijk kleerscheuren overleeft?

Het antwoord? Een uitstekende voorbereiding! 75% van je crisismanagement doe je vóór er iets misgaat. Dus in de tijd dat alles vlekkeloos verloopt en er geen vuiltje aan de lucht is. Als er dan onverhoopt een crisis uitbreekt, heb je door die zorgvuldige voorbereiding opeens veel tijd en ruimte om de puntjes op de i te zetten.

In CRISIS laat Lukas Burgering zien dat een goede voorbereiding voorkomt dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dat een crisis niet langer duurt dan strikt noodzakelijk en dat de reputatie van jouw organisatie geen onnodige schade lijdt.

* Dit boek biedt checklists en een handig stappenplan waarmee iedereen zich kan voorbereiden op een crisis.
* Dankzij de voorbeelden uit de praktijk zijn de situaties herkenbaar en de oplossingen toepasbaar voor iedereen.

Veerle - deel 2

Het tweede deel van gaat verder waar het eerste boek ophield. In 'Veerle - de geautoriseerde biografie deel 2' van Lukas Burgering uit Breukelen wordt de lezer meteen meegezogen in de wereld van Veerle dankzij een levensechte ruzie tussen Veerle en Charles. Door het gebruik van echte, historische gebeurtenissen in combinatie met organisch verlopende dialogen, zal de lezer Veerles leven voor zich zien als een realistisch, documentaire-achtig beeld. Deze indrukwekkende roman wordt sinds vrijdag 17 juli uitgegeven door Uitgeverij Boekscout onder ISBN 9789464034097.

Veerle Vlaeminckx is een van de allergrootste kunstenaressen van de twintigste eeuw. In het eerste deel zien we haar opgroeien en de status van wereldster bereiken. In het tweede deel van deze biografie volgen we haar grootse successen als zangeres. Ondertussen is haar privé leven een puinhoop: haar wanhopige zoektocht naar liefde, geluk en een beetje rust lijkt maar niet te lukken. Uiteindelijk komt er een merkwaardige manier een einde aan Veerles leven... of lijkt dat maar zo?

Veerle

In 'Veerle - De geautoriseerde biografie' vertelt Lukas Burgering het verhaal over Veerle, een knappe, jonge vrouw uit het Belgische Winterslag die als jazz zangeres de wereldtop bereikt. Fictie en werkelijkheid worden met een dunne lijn van elkaar gescheiden in dit boek, waarin veel historische gebeurtenissen een rol spelen. Hiermee dient het verhaal tevens als een volwaardig beeld van de twintigste eeuw in de wereld, meer in het bijzonder België, Argentinië, New York en Parijs. Deze bijzondere roman wordt sinds 20 maart uitgegeven door Uitgeverij Boekscout met ISBN 9789464030983.

Veerle Vlaeminckx is een van de allergrootste kunstenaressen van de twintigste eeuw. Ze groeit op in een café in de mijnstreek in België en bereikt uiteindelijk de wereldtop. Haar turbulente leven met huwelijken en scheidingen, haar sociale gevoel en haar muzikale hoogte- en dieptepunten staan centraal in deze biografie, waarvoor haar nabestaanden toestemming hebben gegeven. Een jong onzeker meisje groeit op tot een wereldster, voor wie geen enkele muzikale uitdaging nog te gek is. Haar hart ligt bij de jazz. Ze werkt met alle groten uit de muziek: Brel, Lennon, Piaff, Callas, Jagger, Sinatra en Dylan. Maar hoe verloopt haar eindeloze zoektocht naar liefde en rust?

Jahrbuch des Zentrums für Niederlande-Studien

In het Jahrbuch van het Zentrum für Niederlande-Studien van de Universiteit van Münster schreef ik het artikel "Das Staatsoberhaupt und die Politik. Über den politischen Einfluß von Köningin Beatrix."

Het Jahrbuch verscheen in 2015 in Münster onder het ISBN 978-3-402-14207-3.

Ik zal handhaven

Koningin Beatrix was 33 jaar ‘het hart van de natie’. In Ik zal handhaven vertellen mensen die in haar nabije omgeving verkeerden openhartig over hun ervaringen met de koningin en over haar samenbindende rol in een snel veranderend Nederland. Lars Andersson, Lukas Burgering en Heidi Wulfsen spraken met de oud-premiers met wie de vorstin nauw samenwerkte: Ruud Lubbers, Wim Kok, Jan Peter Balkenende en Dries van Agt. Aan het woord komen ook socioloog Paul Schnabel, staatsrechtsgeleerde Joop van den Berg, historicus Henk te Velde en vele andere politici, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bekenden van de koningin, onder wie Miente Boellaard en Dorien Pessers. Zij geven antwoord op vragen als: hoe functioneerde de monarchie onder Beatrix? Had ze invloed? Wat betekende zij voor het land? Hoe was de verstandhouding met de politiek en die met de media? Ook gaan politici in op haar rol bij kabinetsformaties. Daarnaast vertellen mensen over een bijzondere ontmoeting die zij met de koningin hebben gehad. Ik zal handhaven is het eerste journalistieke, beschouwende boek over het koningschap van Beatrix sinds de aankondiging van de troonswisseling. ISBN: 9789461056597 www.uitgeverijboom.nl

Top of nul bridge verhalen

Herkenbaar en humoristisch. Het ideale cadeautje voor de gemiddelde bridger! De meeste bridgers spelen voor hun plezier, en niet altijd om te winnen. Je haalt soms een top en soms een nul. Het plezier staat voorop. Dat er tijdens het bridgen genoeg te lachen valt, laat Lukas Burgering zien in 52 korte verhalen. In elk verhaal staat één spel centraal. Alle personen in dit boek zijn bedacht, maar wie op zijn eigen club rondkijkt, zal ze herkennen. Ze maken fouten en soms doen ze het onverwacht goed, ze vergissen zich weleens, met verrassende gevolgen. 160 blz. ISBN 978 90 4390 068 3