01 aug 2014 – Reputatie

Het mag een oud en beetje suf spreekwoord zijn, het is een van de belangrijkste wijsheden in ons vak. Reputatie komt te voet en vertrekt te paard. Of, in andere woorden, zo snel als je goede naam om zeep geholpen kan worden, kan je hem nooit opbouwen. Het opbouwen van reputatie gaat langzaam en heeft veel meer te maken met geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en consequent zijn dan met het product of de dienst die je verkoopt.

Er is een flink verschil tussen imago en reputatie. Het imago zie ik als een dagkoers, een imago kan door incidenten een deuk oplopen en door een paar goede acties even zo hard weer omhoog gaan. Onderliggend is de reputatie. Ook deze kan flink schade lijden, maar is robuuster dan het imago. Daarom gaat het verbeteren van een reputatie ook langzamer en geleidelijker.

Klanten die vragen om een snelle campagne of actie om de reputatie op te krikken komen meestal bedrogen uit, zo werkt het niet. Reputatie is beïnvloedbaar – zeker – met communicatie, maar wordt uiteindelijk toch het mest bepaald door de werkelijke gedragingen van een organisatie. Als je de dingen die je doet goed doet, en er ook verstandig over communiceert, kan je de reputatie verbeteren. Doet een bedrijf minder fraaie dingen, dan is dat ook met communicatie echt niet te repareren. Zo zijn er bijvoorbeeld  nog steeds bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) louter een communicatie-issue vinden. Onzin, als het niet in het hart van je bedrijf terecht komt, wordt het niks.

Reacties zijn gesloten.