29 sep 2023 – Burgemeester

In mijn boek Crisis beschrijf ik hoe crisiscommunicatie idealiter wordt opgebouwd. Toen ik gisteren, na de afschuwelijke gebeurtenissen in Rotterdam, burgemeester Aboutaleb zag, zag ik een voorbeeld van indrukwekkend goede crisiscommunicatie.

Aboutaleb was rustig, duidelijk, liet zijn eigen emoties toe en benoemde de emoties van anderen. Hij voelde mee, maar was ook de onbetwiste leider van de driehoek (Politiecommissaris – Officier van Justitie – Burgemeester) die moet optreden om paniek en chaos te voorkomen. Enerzijds stevig en duidelijk, anderzijds zacht en meelevend – en dat allemaal in de juiste dosering.

In een crisissituatie is communicatie een van je belangrijkste instrumenten en daarom luistert het zo nauw wat je zegt, wat je doet en hoe je je gedraagt. Door goede communicatie kan je een crisis beheersbaar houden; doe je dat niet goed dat loopt de zaak vaak nodeloos uit de hand. De kern van wat Aboutaleb deed, is dat je je doelgroep – in dit geval de inwoners van Rotterdam – bij de hand neemt. “Ik begrijp dat jullie geschrokken, verdrietig en boos zijn. Ik ben dat ook, maar we doen wat we kunnen om te zorgen dat iedereen morgen weer veilig over straat, veilig naar school, of veilig naar het ziekenhuis kan.” Rotterdammers voelden de troostende aandacht die ze op dat moment nodig hadden. En er was tegelijkertijd geen twijfel aan het gezag of aan diegenen die het probleem oplossen.

Achmed Aboutaleb liet gisteren zien dat hij een burgemeester is die dat haarfijn aanvoelt. Een van de beste bestuurders van Nederland, als je het mij vraagt.

Reacties zijn gesloten.