01 mrt 2019 – Investeren

“Ik wil dat jij gaat afvallen en daarom gaan we vanavond lekker bij de snackbar eten.”
“We zullen moeten bezuinigen en daarom gaan wij een groot feest geven.”
“Ik wil dat je meer tijd aan je huiswerk besteedt en daarom gaan we naar de dierentuin.”

In het communicatievak zijn dit soort zinnetjes berucht. Je geeft een boodschap over wat je wil, maar je doet exact het tegenovergestelde. Je ziet het vaak: de directie wijst op het belang van het verduurzamen van de bedrijfsvoering maar is echt niet van plan de grote dikke diesel-leasebakken op te geven. Alleen communicatie die niet alleen met de mond wordt beleden, maar ook in daden wordt onderstreept, maakt impact. En zo niet: lees die drie dwaze zinnen hierboven nog maar eens!

Ik moest deze week aan dit principe denken. Minister Hoekstra kocht voor bijna driekwart miljard aandelen Air-France KLM, en zei daarover: “Schiphol en KLM zijn van groot belang voor onze open economie en de werkgelegenheid.” Toch is het diezelfde overheid die het klimaatakkoord omarmt, waarin onder meer te lezen valt dat het vliegverkeer moet worden teruggedrongen en dat reisafstanden onder de 700km eigenlijk met de trein moeten worden afgelegd.

Onze overheid zegt dat ze het vliegverkeer wil terugdringen, maar investeert wel in de KLM. Als je allebei afzonderlijk uitlegt klinkt het logisch, maar in samenhang valt het moeilijk te rijmen. En daarmee lijkt de paradox weer eens bewezen dat het milieu altijd onze topprioriteit heeft, tot waar het de economie in de weg zit.

Reacties zijn gesloten.