02 feb 2018 – Radar

De woordvoerder van de Media Markt werd door Radar gebeld om uitleg over een in de ogen van het consumentenprogramma misleidende reclame. Helaas viel de lijn een paar keer weg en kwam er geen gesprek tot stand. Radar zette vervolgens een item online waarin de woordvoerder er van werd beschuldigd te duiken voor de lastige vragen van Radar.

De woordvoerder in kwestie, Ruth Leijting, beweert dat zij niet dook voor de vragen, maar in de auto zat en gewoon een slechte verbinding had.

Leijting zegt dat ze wist dat het Radar was die belde, en probeerde vergeefs zelf te bellen. Leijting belde de volgende dag opnieuw en kreeg wel contact – toen er al een filmpje online stond – maar toen wilde Radar het item niet meer veranderen en zond het ook op TV uit.

Kassa, Radar, het zijn lastige programma’s. Veel media-adviseurs noemen het een goed idee om de telefoon niet eens op te nemen als ze bellen. Je kan toch niets winnen, ze monteren elk item zó, dat jij altijd voor gek staat.

Het is niet goed dat Radar de lezing handhaaft van de duikende woordvoerder, zeker niet als die inderdaad heeft teruggebeld. Ze hadden gewoon mevrouw Leijting alsnog aan het woord kunnen laten. Dat is toch interessant voor de consumenten die Radar beweert te vertegenwoordigen?

Dat is typisch een geval van don’t-give-me-the-facts-my-mind-is-made-up journalistiek. Radar bevestigt de vooroordelen die er tegen het programma bestaan. Niet het belang van de consument, maar de kinderachtige vooringenomenheid van de redactie staan voorop.

Reacties zijn gesloten.