02 nov 2018 – Geen nieuws

Je kan er de klok op gelijkzetten:

Einde van de zomer: “Schiphol meldt dat het vandaag de drukste dag van het jaar is.”
Halverwege de herfst: “De ANWB meldt dat het file record van dit jaar is gebroken.”
De zaterdag voor Kerstmis: “Er is vandaag een record aantal pintransacties geweest.”

Deze week was er eerst dinsdag en toen donderdag een filerecord. Echt heel belangrijk om te weten is dat niet, want niemand staat tegelijk in al die files. Op de drukste dag van het jaar vliegen? Ja je moet lang in de rij staan, maar je hebt nu eenmaal een ticket voor die ene datum. Wist jij veel toen je drie maanden eerder je vakantie boekte.

Dit soort records zijn dus eigenlijk helemaal niet zo interessant, maar het persbericht wordt elke keer massaal opgepikt door de media. Journalisten houden van alles wat het grootste, meeste, drukste, verste of duurste is. Een makkelijk bericht, dat er bij de nieuwsconsumenten goed ingaat, want bij de koffieautomaten in menig kantoor wordt er over juist dat bericht nagepraat.

PR-professionals maken daar graag gebruik van. Het is een manier om met een positief bericht in de pers te komen, zeker als het lukt om een kernboodschap te verwerken: “Het is vandaag de drukste dag, maar alles verloopt soepel omdat we goed zijn voorbereid.” Of: “Er waren vandaag miljoenen pintransacties maar onze computers hadden daar geen problemen mee want die zijn heel goed.”

Nutteloze nieuwsfeiten oppompen tot gegarandeerde aandacht. Een handig instrument dat in geen enkele woordvoerders-gereedschapskist mag ontbreken. 

Reacties zijn gesloten.