05 feb 2016 – Winst

Hillary Clinton heeft in Iowa gewonnen. Bernie Sanders is de grote winnaar van de Democratische voorverkiezingen. Ted Cruz is de onverwachte winnaar bij de Republikeinen maar Mario Rubio heeft eigenlijk gezegevierd. Alleen Donald Trump, daar kunnen we met geen mogelijkheid het etiket van winnaar op plakken. Toch lukte het ook hem om een soort van overwinningsspeech te houden, benadrukkend dat hij nu al veel verder was gekomen dan al zijn criticasters hadden verwacht.

Het leuke aan verkiezingen is dat politici, ongeacht de uitslag toch altijd een formulering vinden om uit te leggen dat ze gewonnen hebben. Je kan namelijk niet alleen je tegenstander verslaan, maar ook de peilingen of de verwachtingen. Je kan een overwinning op jezelf boeken als je het beter doet dan de vorige keer, of een overwinning op de geschiedenis als je de eerste vrouw of de eerste Afro-American bent die een voorverkiezing wint. In de politiek is dat erg belangrijk. Kiezers, zeker in de VS, houden niet van verliezers, dus ongeacht de uitslag, er moet een overwinning gevierd worden.

Werk aan de winkel dus voor de spindoctors, woordvoerders en de speechschrijvers. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Niet alleen politieke spindocters, ook communicatieprofessionals van grote bedrijven kunnen hier wat mee. Bij jaarcijfers, bijvoorbeeld. CEO van Shell Ven Beurden gaf deze week het voorbeeld, toe hij zeer slechte cijfers moest rapporteren. Conclusie: “Benzine wordt steeds belangrijker.” Dat sindsdien het aandeel ongeveer een euro hoger staat is vast geen toeval. Net als de kiezers houden beleggers toch het meest van winnaars.

Reacties zijn gesloten.