06 mrt 2015 – Windmolens

Een interessant onderzoek deze week in De Volkskrant. Een grote meerderheid van de provinciebestuurders gelooft niet dat het zal lukken de komende vijf jaar voldoende windmolens te plaatsen om de doelstellingen voor duurzame energie en de uitstoot van broeikasgassen te halen.

Dit zijn dus de bestuurders die gaan over de vraag of er windmolens geplaats zullen worden. En die geloven zelf niet dat het gaat lukken.

Dat bracht mij op de volgende gedachte. Als je ambities of concrete doelstellingen publiceert, dan is het wel handig om voordien vast te stellen dat tenminste diegenen die het moeten gaan doen er in geloven. Als je van de voetballers van pakweg NAC zegt dat ze landskampioen moeten worden, en vervolgens blijken alle spelers en de gehele technische staf dat onzin te vinden, dan lijkt het mij beter om een meer haalbaar doel af te spreken. Het probleem is namelijk: vanaf het moment dat je een doel openbaar maakt, kan je er op worden afgerekend in de publiciteit. Da geldt niet alleen in de politiek, maar minstens zozeer in het bedrijfsleven. In de sport trouwens ook.

Bedenk dus bij alle plannen en ambities die je bekend maakt eerst: kan ik hierop afgerekend worden? Geloven de makers er in? Wat als het toch niet lukt? Als je die vragen hebt beantwoord, wordt misschien je persconferentie wat minder spectaculair, maar voor je geloofwaardigheid doet het wonderen.

Reacties zijn gesloten.