07 jul 2017 – Persbericht 2

Ik ben bezig met een aantal blogs over de vraag: Hoe komt het dat mijn persbericht zo slecht wordt opgepakt door de media? Vorige week was mijn eerste antwoord: jouw persbericht bevat geen nieuws. Deze week volgt daarop een variant: jouw persbericht is een marketing-bericht.

Stel je hebt een nieuw product. Voegt niets toe, het is geen schokkende innovatie, maar gewoon een verbetering van wat je al had. Waarom zou een journalist daar aandacht aan besteden?

Abonnees zorgen voor een deel van de inkomsten van een krant, maar een ander deel komt uit advertenties. Journalisten weten dat natuurlijk. Als je ze een persbericht stuurt, met alleen maar commerciële informatie, dan zal hun logische reactie meestal zijn: waarom koop je geen advertentie? En daar hebben ze dan ook gelijk in: met een advertentie bereik je je doelgroep meestal wel (als het tenminste een goede advertentie is) terwijl je met dat persbericht daar nog lang niet zeker van bent.

Je wil natuurlijk ook dat áls je een persbericht uitstuurt, de media het geïnteresseerd lezen. Door ze lastig te vallen met een hoop marketing en reclame, maak je je eigen mes snel bot. Ze zullen snel geneigd zijn om te denken: daar heb je ze weer met die berichten waar ik niks mee kan.

Inderdaad, je collega’s van de marketingafdeling vinden ’t vast heel vervelend. Maar als woordvoerder moet je streng zijn. Als het echt puur en alleen commercieel is, dan doen we er geen persbericht meer over uit.

Reacties zijn gesloten.