07 jun 2019 – Open Brief

Op zaterdag 25 mei plaatste de nieuwe Chinese ambassadeur Xu Hong in Nederland een paginagrote advertentie in het NRC. Hebt u hem helemaal gelezen?

De open brief had als titel: ‘De relatie tussen China en Nederland langs de juiste weg blijven bevorderen’. Hij stelt teleurgesteld vast dat er ‘disharmonieuze geluiden’ in die relatie zijn. De Amerikanen boycotten Huawei en ambassadeur Xu vindt dat Nederland dat niet moet doen, hij noemt zo’n boycot ‘anti-historisch’ en spreekt zelfs van ‘anti-beschaving’.

Ik wou het nu eens niet over de inhoud hebben, maar over de vorm. Want ergens op de ambassade zit een communicatieman of -vrouw die bedacht heeft: “Weet je wat, we doen een open brief. Ik maak wel een concept.” Vervolgens heeft de ambassadeur zelf nog een paar kleine toevoegingen en ongetwijfeld heeft er in Beijing ook nog even iemand naar gekeken en een aantal puntjes op evenzoveel i’s gezet. Resultaat: een hele pagina volgekriebeld met kleine lettertjes, die op geen enkele manier uitnodigt om te lezen. Geen enkel artikel in de krant is zo lang en ziet er zo saai uit als die brief.

Als je impact wil maken met een boodschap, dan houd je het kort. Dan ben je terzake en dan beperk je je tot een, twee, hooguit drie stellingen. Dát nodigt uit tot lezen. Dit niet. Misschien vinden Chinezen het heel fijn, maar in onze cultuur slaat dit soort communicatie neer als een biertje in een te warme kroeg.

Reacties zijn gesloten.