08 apr 2016 – Geloofwaardig

Een van de allerbelangrijkste dingen waar wij mee te maken hebben als het gaat om communicatie, is geloofwaardigheid. Als niemand je gelooft, kan je communiceren tot je een ons weegt, maar veel zoden zal dat niet aan de dijk zetten. Zeker als woordvoerder, ik schreef dat al eens eerder, is het van groot belang dat je geloofd wordt, en dat lukt eigenlijk alleen maar als je een consequent, consistent en eerlijk verhaal vertelt.

Daaraan moest ik vanmorgen denken toen ik in mijn ochtendkrant las over de roep in Den Haag om opnieuw naar de referendumregels te kijken. Hoewel ik vóór gestemd heb, vind ik nu gaan morrelen aan de regels flauw, kinderachtig en getuigen van een slechte verliezersmentaliteit. Spelregels die je zelf gewild hebt, die je zelf bedacht hebt, die je zelf ingevoerd hebt, gelden ook (of zelfs juist) als ze jou niet uitkomen. De ultieme consequentie van een democratisch proces.

Ik heb dus niet zo veel op met de politici die nu krokodillentranen plengen over dat maar 60% van 30%, dus nog niet één-op-de-vijf kiesgerechtigden tegen was. Of die nu pleiten voor het fors ophogen van de opkomst-regel. Ik zag zelfs op social media ergens een D’66er die een referendum wil over de referendumregels. Nogmaals: in mijn ogen slechte verliezers.

Ook voor politici geldt namelijk, wat voor elke corporate woordvoerder iedere dag geldt: als je niet consequent, consistent en eerlijk bent, verlies je snel krediet bij de ontvangers van je boodschap. En zonder enig krediet kan je makkelijk een referendum verliezen. Het is een bananenschil die je zelf neer hebt gelegd.

Reacties zijn gesloten.