08 mei 2015 – Verkiezingen

Gisteren waren de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk. De Conservatieven van David Cameron hebben met een onverwacht grote meerderheid gewonnen. Dat betekent bovendien een zwaardere nederlaag dan de peilingen aangaven voor de Labourpartij van Ed Milliband.

Campagne voeren is een bijzondere tak van communicatie. Aan de ene kant gaat je politieke boodschap over de middellange termijn, aan de andere kant is de beïnvloeding die je wil bereiken puur korte termijn: je wil kiezers motiveren om op één moment op jou te stemmen. Als ze daar de volgende dag spijt van hebben is dat niet meer van invloed op de uitslag.

Politieke campagnes worden daarom vaak ‘veilig’ gevoerd. Het voorkomen van incidenten en fouten is belangrijker dan het scoren van punten. Geen enkele politicus lijkt in te willen gaan op de vraag over de lange termijn, hoe moet het nou écht verder met ons land… Ze zijn bang om daarmee de korte termijn aandacht van de kiezer te verliezen. Alles wat saai is, kost aandacht en aandacht lijkt het sleutelwoord te zijn om de korte termijn gedragsbeïnvloeding te bewerkstelligen.

Daarom gaan campagnes ook vaak vergezeld van vage begrippen waar niemand tegen is. Cameron: : A brighter, more secure future. Ik geloof niet dat Labour heeft gepleit voor een onduidelijke en onveilige toekomst. Dus dat onderscheidt niet. Maar het werkt wel. Want de kunst is je te onderscheiden door geen fouten te maken, door je verhaal herkenbaar, toegankelijk en overzichtelijk te maken en door alle eventuele incidenten in je partij buiten het zicht van de camera’s te houden. Dat heeft allemaal weinig met inhoud van je boodschap of politieke visie te maken. Maar het is wel communicatie.

Reacties zijn gesloten.