09 okt 2015 – Volkswagen

Nadat is uitgekomen dat Volkswagen de boel al jaren belazert met de tests op hun dieselauto’s, is er veel gebeurd. Op de beurs verloor het aandeel zo’n dertig miljard. Papieren verlies, maar toch. En nu zegt de nieuwe topman Pötsch in de krant, dat het bedrijf op de rand van de afgrond verkeert.

Goed dat die man hiermee de ernst van de situatie onderstreept, maar ik zie het niet zo’n vaart lopen. Zijn nu opeens alle VW’s mislukt? Nee. Wat ze gedaan hebben is onvergeeflijk, sjoemelen met de software om de roetuitstoot er beter uit te laten zien, maar de auto’s blijven natuurlijk gewoon dezelfde auto’s als voorheen. “Reputatieschade,” roept nu iedereen. Klopt, zoiets is natuurlijk niet echt goed voor je reputatie.

Een goede reputatie kan best tegen een stootje, en soms ook wel tegen een harde stoot. Zolang het onderliggende product, of tenminste de intrinsieke waarde van het product maar OK is. Dan zal de koers van de aandelen kelderen, dan zullen er wat topmannen het veld moeten ruimen, dan moet je een goede reputatiecampagne voeren, maar wat uiteindelijk overeind blijft is de vraag: zijn het waardeloze auto’s, of niet?

En dat zijn het niet. Mogelijk is de roetuitstoot iets te hoog, maar het zijn prima wagens van Duitse degelijkheid. Dat zou de kern van de toekomstige campagnes moeten zijn. Ja, we zijn stom geweest maar we maken nog steeds goede auto’s. De enige manier om deze reputatieschade te overleven is gewoon hele goede auto’s maken en die verkopen.

Reacties zijn gesloten.