12 apr 2019 – Groene Schelp

Drie opmerkelijke berichten van Shell in korte tijd. Allereerst stapte de fossiele energiereus uit een lobbyclub, omdat die “niet groen genoeg is.” Daarna kwam de mededeling dat Shell vijf miljoen bomen wil planten als compensatie voor de CO2 uitstoot, en tenslotte volgde het bericht dat we voortaan, als we dat willen, één cent per liter meer af kunnen rekenen om mee te betalen aan die bomen.

Daar kan je op verschillende manieren naar kijken, en in de reactiesfeer vond je beide smaken ruimschoots terug.

De meer cynische reactie loopt van “Dat werd tijd” tot “Druppel op de gloeiende plaat.” Dit kamp is van mening dat Shell aan windowdressing of greenwashing doet. Je laat je klanten nota bene meebetalen aan je zogenaamde groene profiel.

De milde variant zegt dat het “Een goede stap” of “Een oprechte poging iets goeds te doen” is. Aanhangers van deze reactie vinden dat alle kleine beetjes helpen. Iets doen, hoe weinig ook, is immers altijd nog een stuk beter dan niets doen.

Communicatief is het wel slim om alle drie deze mededelingen in korte tijd te doen. Zo hou je de aandacht vast, en in het stapelen van communicatie zit ook vaak een groeiende geloofwaardigheid. Daarmee lijkt Shell, als ik alles bij elkaar optel het voordeel van de twijfel te verdienen. Nu is het echter wel zaak om al die mooie verhalen waar te maken; als het achteraf niet lukt of tegenvalt is de reputatieschade vele malen groter dan de bescheiden reputatiewinst die nu geboekt lijkt.

Reacties zijn gesloten.