12 jun 2015 – Thought Leadership

Weer al zo’n modewoord in ons vak. Iedereen wil graag thought leader zijn. Puntje terzijde: als we dat allemaal zijn, is niemand het dus. Maar goed. Wat verstaan we nou eigenlijk onder thought leadership (ik weet geen goed Nederlands woord)?

Ik las ergens een definitie, die zei: jouw eigen succes is afhankelijk van de mate waarin je in staat bent om opiniemakers te interesseren voor jouw ideeën. Dat is er een om over na te denken. Want wie is dan de echte opiniemaker? Maar de bedoeling is duidelijk: je bent een thought leader als je kans ziet om aandacht te krijgen voor jouw mening.

Binnen veel bedrijven wordt met thought leadership bedoeld dat de CEO of andere senior managers zich uitspreken over maatschappelijke thema’s die niet perse aan hun eigen bedrijf gekoppeld zijn. Dat is natuurlijk doodeng, want voor je het weet heb je als bedrijf een standpunt, en standpunten lokken uit dat iemand het daar niet mee eens is. En conflicten zijn slecht voor de business. Die angst weerhoudt veel organisaties van het hebben van standpunten. Dat leer je ook bij de mediatraining: als je ergens niks van hoeft te vinden, doe dat dan ook vooral niet.

Toch is het best interessant, en de moeite waard om over door te denken. Want juist door je uit te spreken, kan je ook zomaar klanten aantrekken. Juist omdat de moderne consument graag meningen wil zien. Hij heeft ze zelf namelijk ook de hele dag, en hij kan ze kwijt op social media. Zo kan je een identificeerbaar merk maken.

Reacties zijn gesloten.