14 nov 2014 – Mediatraining

Vanzelfsprekend ben ik er voorstander van dat alle mensen die in de media gaan optreden, getraind worden. Per slot van rekening ga je ook niet de marathon van New York lopen zonder enige voorbereiding. Bij veel organisaties is het gebruikelijk om directies en hele senior managementlagen te trainen. Dat is volgens mij een minder productief idee.

Het punt is namelijk dat je met een mediatraining veel mensen het gevoel geeft dat ze het kunstje wel beheersen. En net als met die marathon van New York is dat helaas na een training niet het geval. Bovendien zal in een aantal gevallen de training juist aantonen, dat betreffende persoon beter helemaal geen mediacontacten kan hebben. Er zijn nu eenmaal mensen die daar minder geschikt voor zijn. (Zoals ik waarschijnlijk nooit de marathon van New York – of trouwens welke marathon dan ook – zal kunnen voltooien).

Alleen diegenen, die ook daadwerkelijk contacten zullen aangaan met media, moeten getraind worden, en verder eigenlijk niemand. Daarmee bereik je twee dingen. In de eerste plaats is de mediatraining doelgericht en specifiek om iemand voor te bereiden op een optreden, of regelmatige optredens. In de tweede plaats wek je bij niemand de indruk dat je het verder prima vindt als hij verder z’n gang gaat en niets meer wil weten van bemiddeling of tussenkomst van de communicatie-afdeling (immers de ‘nee’-politie).

Reacties zijn gesloten.