15 feb 2019 – KLM

Donderdag was een dagje om over Europa na te denken. Terwijl Minister Blok een blauwe Muppet over zijn bureau liet kruipen om Nederlanders te waarschuwen voor Brexit, zocht het personeel van KLM – ook al blauw – de confrontatie met het Franse moederbedrijf. Maar waar de wonderlijke foto van de minister met enig gevoel voor drama nog als grappig kan worden gezien, is de handtekeningenactie van de KLM’ers dat zeker niet.

Zij eisen, en dat komt niet vaak voor, dat hun directeur mag blijven. Ze zijn bezorgd dat wanneer Pieter Elbers het veld moet ruimen, de Nederlandse belangen in het bedrijf Air France-KLM niet voldoende meer geborgd zijn.

De handtekeningenactie was communicatief goed verzorgd. Alle media waren aanwezig, er waren prima woordvoerders geregeld en die waren overduidelijk ook zeer beschikbaar voor wie hen maar een vraag wilde stellen. Alle medewerkers liepen keurig in uniform met een groot blauw hart daarop gespeld.

Zo moet dat. Je kunt wel actievoeren, maar je moet vooral zorgen dat het impact heeft, en daarvoor gebruik je de media. Om die goed te bedienen moet je actie voldoen aan een paar simpele voorwaarden. Je eisen moeten overzichtelijk, begrijpelijk en billijk zijn. Iemand moet ze goed kunnen uitleggen. Er moet een visueel element zijn voor de tv-camera’s. En alle deelnemers moeten, zonder onvertogen woorden, het verhaal kracht bij kunnen zetten. Deze actie voldoet aan al die voorwaarden, en was daarom mediageniek.

Elbers kan trots zijn op zoveel communicatief vernuft bij zijn medewerkers. Of het heeft geholpen horen we later.

Reacties zijn gesloten.