15 jan 2016 – Vertrouwen

Wat behelst nou eigenlijk dat vak van woordvoerder? Hij doet niks, maakt niks, voegt niks toe aan de core van je bedrijf of organisatie. En toch wil je niet zonder.

Ik leg het vaak zo uit: ik ben een handelaar in vertrouwen. Ik probeer vertrouwen te krijgen en ik ben bezig zoveel mogelijk vertrouwen weg te geven. Als woordvoerder heb je weinig anders dan je persoonlijke geloofwaardigheid. Geloof je mij, dan wil je aannemen wat ik te zeggen heb. Geloof je me niet altijd, dan geloof je me dus eigenlijk nooit. Daarom, en ik zei het al vaker, is het zo belangrijk dat een woordvoerder nooit liegt. Eenmaal ontmaskerd als leugenaar, twijfelt iedereen aan al zijn woorden, waarom zou hij immers niet opnieuw liegen?

Je moet ook vertrouwen geven. Bijvoorbeeld een goede afspraak maken met een journalist. Ik geef je een primeur, ik geef je een goed achtergrondgesprek, ik geef je een interview met de CEO. Dat doe ik niet voor mezelf, dat doe ik voor ons beiden. Jij hebt er wat aan en ik heb er wat aan. Ik vertrouw jou, daarom ben jij degene die deze primeur gaat scoren, en niet iemand anders.

En dat is dus de kunst van het woordvoeren. Nooit liegen en zorgen dat mensen je vertrouwen. Pas dan gaan ze je geloven. Je aan je woord houden en vertrouwen geven. Pas dan gaan ze met je samenwerken. Het is een subtiel spel, waarbij ook ik wel eens (hard) op mijn snufferd gegaan ben. Maar uiteindelijk draagt zelfs dat bij aan de geloofwaardigheid.

Reacties zijn gesloten.