16 okt 2015 – Sorry

Ik heb er al vaker over geschreven. Hoe zeg je het beste sorry? Volkswagen, waar inderdaad wel wat uit te leggen valt, doet het deze week met een advertentie, paginagroot. Daarin introduceren zij hun nieuwste kleur: schaamrood.

Op zich houd ik er wel van om als het even kan de draak met jezelf te steken. Dat relativeert lekker, en geeft aan dat je begrijpt dat anderen om je lachen nadat je een stomme fout hebt gemaakt. Daarom is deze campagne van Volkswagen wel goed. Ze hebben er een puinhoop van gemaakt, en daarvoor moeten ze diep door het stof. En dat doen ze, direct en adequaat.

Hoe kan zo’n fout ontstaan? Ik ken de afwegingen van Volkswagen niet, maar ik sluit niet uit dat ze zich daar onkwetsbaar hebben gevoeld. “Welnee, joh, daar komt niemand achter.” Maar natuurlijk komen ze er wél achter. Ik weet niet hoe het met technici zit, maar in mijn vak is een belangrijke stelregel: ze komen er áltijd achter. Liegen heeft dus geen zin. Verdoezelen van feiten zal je langer achtervolgen dan direct met de billen bloot. Gewoon toegeven. Ik las overigens ook een artikel van een marketingdeskundige die het allemaal niet zo’n sterke campagne vindt.

Hoe dan ook: hier kan je zien dat het bedrog van de technici nu slim wordt gebruikt door de communicatiemensen van Volkswagen. Gebruikt om te proberen de reputatie te redden. Want dat is het hogere doel van vrijwel al dit soort sorry-campagnes: je reputatieschade beperken. En daarbij past inderdaad dat je direct alles toegeeft. In ieder geval niet gaan ontkennen, vergoelijken of erger nog, verdedigen. Daarover zijn denk ik alle deskundigen het wel eens.

Reacties zijn gesloten.