19 dec 2014 – Waarde creëren

Tijdens mediatrainingen vragen trainees wel eens aan mij: Waarom doen die journalisten toch zo vervelend? Mijn standaard antwoord: Omdat jij ze niets geeft.

Voor een journalist is een interview goed genoeg als het iets nieuws of iets interessants oplevert. Met andere woorden, als er waarde gecreëerd wordt. Iets kan leuk, interessant, nieuw(s), wetenswaardig of nuttig zijn en daarmee waarde scheppen voor het publiek van de journalist. Meer zal hij doorgaans niet willen. Natuurlijk vraagt de goede journalist nog wel even door om te kijken of er nóg meer waarde te creëren valt dan hij al heeft gedaan, maar als het goed is, is het  meestal ook goed genoeg.

Als je geen waarde creëert, dus niets vertelt waar de journalist iets aan heeft, zal hij door gaan zoeken. Net zolang totdat hij iets vindt. Dat wordt vaak ervaren als ‘zuigen’ of ‘treiteren’. Toch moet iedere geïnterviewde weten, dat hij op dat moment niet boos, maar dankbaar moet zijn. Hij krijgt immers een helder signaal van de interviewer, dat er nog niets is gebeurd: tijd om iets waardevols te gaan zeggen. Wat dat is, maakt deel uit van de voorbereiding van elk interview. Neem de moeite om vooraf te bedenken wat je aan waarde kan creëren.

En wat als je niets waardevols te zeggen hebt? Mijn idee: geef dan geen interview. Zonder doe of zonder boodschap moet je er niet aan beginnen. Vroeg of laat komt de interviewer er achter dat je niets te melden hebt en zal hij je het moeilijker maken dan je wil.

Reacties zijn gesloten.