19 okt 2018 – Social Media

Zes november is alweer een belangrijke dag in de Amerikaanse politiek. Alle 435 leden van het Huis van Afgevaardigden en 33 Senatoren (van de 100) worden die dag gekozen. Nu heeft Trump met zijn Republikeinse partij in beide huizen van het Congres een meerderheid, maar is dat na 6 november nog steeds het geval?

De campagne draait op volle toeren. De New York Times deed een prachtig onderzoek naar wie de slag om de Social Media aan het winnen is. Veel Amerikanen zijn ervan overtuigd dat Trump door zijn hyperactieve gedrag op Social Media de presidentsverkiezingen heeft gewonnen. Zouden de Democraten hun lesje nu geleerd hebben?

Volgens de NYT wel. Gedurende een maand werden meer dan 50.000 posts op FaceBook en Instagram van politici geanalyseerd en de Democraten die voor het Huis van Afgevaardigden gaan, hebben een ruime voorsprong op alle platforms. Ik ben heel benieuwd of de winst van de Democraten op FaceBook en Instagram ook omgezet wordt in zetelwinst, of dat het uiteindelijk geen bepalende factor blijkt.

In de Nederlandse politiek wordt er ook behoorlijk wat afgeTwitterd, geFaceBooked en geInstragramd. Het is ondertussen een politiek communicatiemiddel dat bij de meeste partijen met stip op één staat. Het is daarom te hopen dat zo’n onderzoek als dat van de NYT er bij volgende Tweede Kamerverkiezingen in Nederland ook komt. Een groot politiek communicatieonderzoek. Want politici en hun partijen doen het wel, maar heeft het ook nut? Dat weet niemand, en dus lijkt het of ze het ‘voor de zekerheid’ doen, omdat de anderen het ook doen.

Reacties zijn gesloten.