24 mei 2019 – Strategie

De campagne voor de Europese verkiezingen hebben niet geleid tot heel veel opwinding in de media. Merkte u er nou veel van?

Ik haal, nu de verkiezingsdag achter ons ligt, toch nog een opmerkelijke trend in de campagnes even terug.

Woensdagavond debatteerden de premier en de populaire rechtsbuiten bij Pauw. Het is een grote strategische fout van Rutte om met alleen Baudet in debat te gaan. De VVD dacht vast dat het slim was om tegen FvD te debatteren, die stonden immers hoog in de peilingen. De kiezers hebben anders geoordeeld. Rutte had de kiezers een keuze tussen links en rechts moeten voorleggen, die had hem veel meer opgeleverd. Nu was het een keuze tussen rechts en knetterrechts, en dat is voor de kiezers kennelijk niet het soort tegenstelling dat ze willen zien.

Het campagnespotje van de SP viel bij weinig mensen in goede aarde. Er werd op on-Nederlandse manier op de man gespeeld (in dit geval op Frans Timmermans). Nederlandse kiezers zijn  niet gewend aan dit soort Amerikaanse praktijken. Ook hier is ‘t raar dat de SP de PvdA als tegenstander kiest, er viel toch veel meer te halen als ze zich tegen het rechtse beleid van het kabinet zouden hebben afgezet?

Tweemaal een campagnestrategie die zich richt op de eigen flank. Curieus genoeg wint de partij die niet meedeed aan deze trend: de PvdA van Timmermans lijkt de grootste te zijn geworden.

Moderne campagnetechnieken… ze zijn enorm interessant, maar de Nederlandse kiezer lijkt er (nog?) niet klaar voor.

Reacties zijn gesloten.