24 okt 2014 – Woordvoeringslijn

Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Maak, vóór dat je begint met woordvoeren een lijn, die je kan aanhouden. Niet tijdens, niet na afloop, maar er voor. Als je een plan hebt over welke kernboodschap je wil vertellen, welke woorden en kwalificaties daar bij horen en hoe je je verhaal wil opbouwen, is het een kwestie van rustig uitvoeren en dan komt alles goed.

Maar helaas, zo gaat dat dus niet altijd.

Vooral als de druk wordt opgevoerd, bijvoorbeeld in een bijna-crisis situatie hebben wij vaak de neiging om allemaal zo snel mogelijk telefoons op te pakken, en journalisten van antwoorden te gaan voorzien. Mijn idee: niet doen. Een journalist heeft er immers meer aan dat je een goed, samenhangend en vooral juist verhaal te bieden hebt, dan wanneer je vaag en algemeen de boot afhoudt. Naar mijn mening heeft hij – of dat zou hij moeten hebben – daar wel vijf minuten wachten voor over. In de tweede plaats: hoe borg je dat woordvoerder 1 exact dezelfde boodschap afgeeft als woordvoerder 2? Als iedereen door elkaar zit te praten, lijkt me dat lastig.

Verzamel de inkomende telefoontjes – dat kan bijvoorbeeld een assistent doen – en trek je als woordvoeringsteam vijf minuten terug om je te concentreren op je boodschap. Spreek alles goed door, bedenk snel de meest voor de hand liggende vragen en formuleer daarop een antwoord. Daarna maakt het niet meer uit wie welke media te woord staat: alle media krijgen hetzelfde.

Reacties zijn gesloten.