26 aug 2016 – Presidentieel

Presidentskandidaat Donald Trump heeft een nieuw team van communicatieadviseurs om zich heen verzameld. Kennelijk voldeden de oude niet meer. De waarheid is, dat hij er achter gekomen is, dat zijn tot nu toe gevolgde strategie hem onvoldoende helpt. Alleen al dat inzicht valt te prijzen. Wie had gedacht dat Trump dat zou toegeven? Niet veel denk ik. En nu heeft hij ook een nieuwe strategie aangekondigd: hij gaat zich aan zijn teksten houden. Dat lijkt me ook een goed idee. Ik geloof niet dat iemand echt vindt dat hij goed is in improviseren, daar is hij te impulsief voor. Zijn nieuwe adviseurs hebben hem aangeraden om van een autocue teksten voor te lezen die van te voren zijn bedacht. Natuurlijk zullen daar nog best een paar hele botte oneliners in voorkomen, maar die zijn dan tenminste vooraf bedacht. Dan kunnen de spindocters ook hun werk doen; na geïmproviseerde ongenuanceerdheden is dat erg lastig.

Door deze nieuwe strategie toe te passen doet Trump twee dingen. In de eerste plaats voorkomt het ernstige fouten, in de presidentsrace zijn die het ergst. In de tweede plaats toont Trump zich ‘presidential’, iets wat Amerikanen graag zien. Hij leest een tekst voor van een autocue, dat is immers wat presidenten doen?
De race in Amerika blijft om communicatie draaien en dus boordevol studiemateriaal voor wie in dat vak geïnteresseerd is. In maart zijn er verkiezingen in Nederland, en ik ben benieuwd naar de effecten van de Amerikaanse campaign methods op campagnes aan deze kant van de oceaan.

Reacties zijn gesloten.