26 jun 2015 – Quote

Ergens op een of andere dag is besloten dat er in een persbericht altijd een quote moet staan. De CEO vindt er wat van. Of een andere belangrijke persoon. Het is een handige manier om te voorkomen dat pers gaat bellen en vragen om een citaat van de hoogste baas. Dat citaat krijgen ze dan al in het persbericht, het mag gewoon tussen aanhalingstekens. Dat werkt prima. Wat mij echter opvalt is dat het soms ook wel doorslaat. Je hoeft niet in elk persbericht altijd maar geforceerd een quote te proppen.

De kunst van het schrijven van een goed persbericht is te voldoen aan alle conventies, maar ondertussen wel te blijven nadenken. Maak er geen invuloefening van, maar denk vanuit de communicatieve kracht van de dingen die je opschrijft. Als iets niets te betekenen heeft, laat het dan weg. Als iets weinig tot niets toevoegt aan je bericht, laat het dan weg. Als de quote van je CEO van waarde is voor het bericht en ongetwijfeld dankbaar door journalisten zal worden opgepikt, zet hem er dan bij. Zo niet, weg er mee.

De slechtste quotes zien er zo uit: dezelfde zin als de eerste zin van het persbericht met “ik ben verheugd dat” ervoor. De beste quotes beginnen met iets als “Dit is van belang omdat…” Zo kan je namelijk tussen aanhalingstekens het verband leggen met jouw nieuwsfeitje en de strategie van je bedrijf. 

Reacties zijn gesloten.