27 mrt 2015 – Q&A

Natuurlijk moet je een goede Q&A hebben als je iets op je af ziet komen. Voorbereiding is het halve werk. Maar het is wel belangrijk om te weten waar een Q&A eigenlijk voor bedoeld is. Op papier is een Q&A om de woordvoerders handvaten te geven bij de beantwoording van vragen. Inde praktijk is het een middel om aan je directie te laten zien dat je je huiswerk hebt gedaan.

Ik werkte ooit bij een bedrijf waar er voor de kwartaalcijfers een Q&A werd opgesteld van ruim 600 Q’s en evenzoveel A’s. Van die ruim 600 vragen werden er meestal nul ook daadwerkelijk door journalisten gesteld. Hoe dat kwam? Alle zeer kritische of lastige vragen, of vragen waar ze een beetje mee in hun maag zaten, werden van de Q&A geschrapt. “Die vraag hebben we liever niet.” Ja, dat zijn natuurlijk de vragen die juist wel gesteld worden! De vraag (nummers 219 t/m 375) over hoe goed alles gaat en hoe briljant de leiding van onze onderneming haar werk doet, zijn zalf op de ziel van de directie, maar helaas: ze worden ons niet gesteld.

Mijn idee bij een Q&A: hou het kort en stel alleen de vragen die ook echt gaan komen. Verzin een andere manier om je baas te vertellen dat hij een goede kerel is, maar doe dat niet via de Q&A’s. Dat is namelijk verspilling van tijd – vanuit het perspectief van de woordvoerder. Als de Q&A moet worden goedgekeurd door de directie, leg ze dan uit dat alle vragen die zij liever niet willen hebben, jou gesteld gaan worden.

Reacties zijn gesloten.