27 okt 2017 – Hype

Ik had me er zo op verheugd: eindelijk krijgen we te horen hoe het nou precies zat met de moord op Kennedy. De Amerikaanse regering zou de dossiers vrijgeven over het onderzoek, en de afgelopen nacht waren die er dan eindelijk.

Maar het was net als indertijd met de kluis van Al Capone: dagenlang werd er in de media volop gespeculeerd, en toen de kluis openging, in dit geval toen de ruim 3000 files openbaar werden, viel het toch een beetje tegen. De geheime dienst heeft namelijk de 300 meest interessante files achtergehouden, die blijven geheim.

Het creeëren van een hype is echt niet zo moeilijk. Dat kan elke woordvoerder en echt op elk terrein. Maar de belangrijkste vraag is: stelt het ook wat ook wat voor? Hoe harder je de hype hebt opgeblazen, hoe sneller de ballon ook weer leegloopt. Zie ook mijn blog over Tony Chocolonely van een paar weken geleden.

Soms maakt dat niet uit, is alle media-aandacht genoeg. Of in het geval van de kluis van Al Capone: het vooraf verkopen van alle TV-rechten. Daarmee zijn miljoenen verdiend en dat de kluis leeg bleek te zijn was eigenlijk vooral vervelend voor de TV-kijkers, niet voor de producenten.

Toch is en blijft de regel: als je groots aankondigt dat er iets spannends gaat gebeuren, moet je proberen de kater te voorkomen. Die doet afbreuk aan je geloofwaardigheid en draagt nooit bij aan de reputatie van je merk.

Reacties zijn gesloten.