28 nov 2014 – Marketing PR

Het is in de mode als term, PR Marketing. Maar wat bedoelen we er nou eigenlijk mee? Het gaat om marketingboodschappen en –doelen die we via de pers willen bereiken. Vroeger noemden we dat Free Publicity. Dus als bijvoorbeeld een supermarkt een nieuw soort jam wil gaan verkopen, dan gaan we proberen om de journalist van een publieksmedium een artikel te laten schrijven over jam, en die van ons in het bijzonder. Klinkt fantastisch en scheelt een heleboel advertentiegelden, dus laten we dat maar doen, toch?

Helaas is het niet zó eenvoudig. Want er zijn wel een paar hobbels die je moet nemen. In de eerste plaats moet je goed nadenken waarom die journalist eigenlijk een stukje over jam zou schrijven. De prikkel ‘nieuws’ is misschien wel heel ver te zoeken. Dus is het belangrijk om voor die journalist een reden te vinden om te schrijven over jouw product. Dat noemen we de kapstok (waaraan hij zijn verhaal dan kan ophangen). In de tweede plaats is er ook nog zoiets als geloofwaardigheid. Bij de financieel-economisch specialist van een grote krant hoef je doorgaans niet aan te komen met jam: je maakt jezelf belachelijk. In de ogen van die journalist zul je nooit meer een woordvoerder zijn, maar altijd een marketeer. En die verwijst hij meestal door naar de advertentieafdeling van zijn krant.

Dus voordat een marketeer in zijn plannen opneemt dat jij wel zal zorgen voor wat gratis ‘Marketing PR’ moet je goed duidelijk maken waar de grens ligt. En anders is die advertentieafdeling nog niet zo’n gek loket voor hem.

Reacties zijn gesloten.