29 aug 2014 – Zwarte Piet

Het is nog steeds augustus, maar opeens is Zwarte Piet volop in het nieuws. Voor bedrijven is dat een knap ingewikkeld probleem. Laat me maar beginnen met mijn eigen mening (zie ook stukje vorige week). Ik heb, totdat iemand Zwarte Piet opeens ter discussie stelde, nooit het verband gelegd tussen Zwarte Piet en racisme. Dat zal met mijn eigen huidskleur te maken hebben; ik vond Zwarte Piet gewoon een vrolijk en waardenvrij onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Maar toen kwamen er opeens mensen die het fenomeen Zware Piet racistisch gingen noemen. Zwarte Piet is een slaaf, en door Zwarte Piet te karikaturiseren beledig je hele bevolkingsgroepen. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Integendeel.

Je ziet de HEMA, en ook andere retailers, er mee worstelen. Van de ene kant wil je niet racistisch zijn, van de andere kant ben je dat ook niet, en bedoel je niks anders dan een traditioneel kinderfeest. De discussie neemt stevige vormen aan, wanneer uit de rechts-behoudende kringen opgeroepen wordt tot een boycot van alle bedrijven die Piet weren.

Door de felheid van het debat, waarin er zelfs iemand met de dood bedreigd zou zijn, is er geen redelijke oplossing meer mogelijk. Als je doorzet met Piet, ben je een racist en als je Piet uit je etalages verwijdert, verkwansel je ons nationaal erfgoed. Nederland heeft twee groepen, voor en tegen Zwarte Piet. Verschillende bedrijven lieten weten geen onderdeel te willen zijn van het maatschappelijk debat, en wezen op het karakter van Sinterklaas: een kinderfeest. Maar of je daarmee wegkomt, zal de komende weken moeten blijken. Ik vrees, als gezegd, dat het probleem niet meer op te lossen is.

Reacties zijn gesloten.