29 mrt 2019 – Vaccineren

Het is alweer twee weken geleden, maar ik kom toch even terug op een interview met staatssecretaris Paul Blokhuis in het AD. Hij reageerde op het bericht in de Volkskrant dat bol.com boeken in de ‘digitale etalage’ heeft staan die er voor pleiten kinderen niet te vaccineren. Hij riep bol.com op om die boeken uit de etalage te verwijderen.

Ingewikkeld. Want het valt te prijzen dat onze regering zich beijvert vóór vaccinatie, een kind van gelovige ouders heeft immers geen keus. Vast staat immers, dat niet vaccineren ernstige risico’s met zich meebrengt. Van de andere kant: sinds wanneer bepaalt onze overheid welke boeken goed of slecht voor ons zijn? De reactie van de woordvoerder van bol.com valt in dat verband goed te begrijpen: “We vinden het niet aan ons om te bepalen wat goed en fout is om te selecteren binnen ons assortiment.”

Het verhaal leidde op internet tot felle discussies. Toch gingen die maar nauwelijks over het belang van de kinderen, er werd namelijk gedebatteerd over een regering die zich bemoeit met wat we wel en niet moeten lezen.

Als je iets wil bereiken met je communicatiestrategie, is het de kunst om het debat over het juiste punt te laten gaan. Blokhuis zou een discussie moeten aansnijden over het gebrek aan wetenschappelijke grond voor de zogenaamde ‘antivaxxers’ of het belang van wél vaccineren. Nu maakte hij een punt van het marketingbeleid van bol.com. De staatsecretaris beter had moeten weten, of beter moeten worden geadviseerd door zijn communicatiestrategen.

Reacties zijn gesloten.