30 dec 2016 – 2017…

In mijn blogs van het afgelopen jaar had ik het vaak over de verkiezingen in Amerika. Ik keek vaak naar de manier waarop Trump het campagnevoeren heeft veranderd. In het vak van communicatie een belangrijke ontwikkeling, die zeker zal doorsijpelen naar hier. Niet alleen in de komende verkiezingen – in maart kiezen wij een nieuwe Tweede Kamer – maar naar ik verwacht ook in andere communicatie. Ik voorspel dat steeds meer organisaties, en na enige aarzeling ook steeds meer bedrijven, het voorbeeld zullen gaan volgen. Het zal harder worden, minder fijnbesnaard.

Dat heef niet alleen te maken met het voorbeeld Trump. Natuurlijk wel een beetje, hij heeft immers gewonnen en winnaars hebben nu eenmaal gelijk. De vraag is wat de kip en wat het ei; was Trump zo bot omdat het tegenwoordig werkt of werkte het omdat Trump het deed? Het heeft hoe dan ook te maken met de tijdgeest, waarin subtiliteit of fijngevoeligheid nou eenmaal weinig weerklank vindt. Het grote publiek, wie dat dan ook is, heeft kennelijk behoefte aan dat er zoveel mogelijk ‘rechtse directe’ worden uitgedeeld. 

In de Nederlandse politiek is die verruwing ook al een poosje in zwang, met Wilders voorop. Het worden hoe dan ook interessante verkiezingen in maart, wanneer je het beschouwt vanuit de communicatiewetenschappen. Ik zal in 2017 die verkiezingen, maar ook andere ontwikkelingen op het gebied van communicatie blijven volgen. En aan het einde van dat jaar zal ik terugkomen op mijn voorspelling dat niet alleen de politiek, maar ook andere corporate communicatieprocessen steviger en directer worden.

Ik wens alle lezers van dit blog een vrolijk Oud & Nieuw en een zeer communicatief 2017.

 

Reacties zijn gesloten.