30 jun 2017 – Persbericht 1

Met politici die letterlijk ‘toedeledokie’ tegen elkaar zeggen of een woordvoerder van president Trump die gewoon wegloopt als de vragen niet bevallen, biedt de politiek volop inspiratie voor een wekelijkse blog over woordvoering.

Toch wil ik de komende weken proberen om het in dit blog over iets anders te hebben, namelijk over een van de instrumenten van de woordvoerder, het persbericht. Elke dag ontvangen journalisten stapels persberichten en zonder dat ze elkaar daarover bellen, nemen ze vaak allemaal hetzelfde bericht over, en kieperen ze allemaal het andere persbericht weg. De vraag is daarom steeds: hoe komt het dat mijn persbericht zo slecht wordt opgepakt door de media?

Deze week is mijn eerste antwoord: jouw persbericht bevat geen nieuws.

Je bent met elkaar heel enthousiast over een nieuw product dat je hebt gelanceerd, een award die je gewonnen hebt of een nieuwe klant die je hebt binnengehaald. Binnen jouw organisatie is het het beste nieuws dat je kon hebben. ‘We doen er een persbericht uit!’ roept iemand tussen het ploppen van de champagnekurken door. Een goed moment voor de woordvoerder om stevig op de rem te trappen.

Als je een persbericht gaat uitdoen, kijk dan niet naar de interne betekenis van het nieuws; het is immers externe communicatie. Kijk dus liever naar je eigen bericht door de ogen van de buitenwacht. Wat gaan zij er van vinden? Is het voor hen ook zo interssant? Zo ja, dan heb je kans dat het wordt opgepikt. Zo niet, neem dan vooral met je collega’s nog een glas champagne.

Reacties zijn gesloten.