30 mrt 2018 – Gouden Uur

The Golden Hour is een term die komt uit de wereld van de oorlogsgeneeskunde. In de Koreaanse Oorlog (begin jaren ’50) kwam iemand op het idee dat je beter de dokters naar het slagveld kon brengen om dáár de gewonden te verzorgen, dan de gewonden naar een hospitaal kilometers achter de gevechtslinies. In de kostbare tijd die verloren ging met het transport, sneuveleden onnodig veel soldaten. The Golden Hour wijst er op dat alles wat je in het eerste uur kan doen, van onschatbare waarde is.

We gebruikten die term ook lang in crisiscommunicatie. In het eerste uur na het ontstaan van een crisis moet je de goede dingen doen, en daarvan profiteer je vervolgens gedurende de rest van de crisis. Veel te vaak werd er lang geaarzeld, snelle actie is altijd beter dan een slimme maar te trage actie.

De term Golden Hour is echter behoorlijk ingehaald. We hebben namelijk steeds minder responsetijd, onder druk van sociale en digitale media. In een workshop die ik onlangs gaf, had ik het over de Ten Golden Seconds. We moeten steeds meer en steeds sneller.

Dat vereist dat we vóórdat de crisis plaatsvindt al een hoop werk hebben verricht. Sterker nog, zo was mijn stelling: 75-80% van de crisiscommunicatie moet worden voorbereid en doordacht in ‘vredestijd’. Het bekende gezegde luidt: Si vis pacem, para bellum (als je vrede wil, bereid je dan voor op oorlog). Ik maak daarvan: als je goede crisiscommunicatie wil, doe dan je werk voor dat de crisis losbarst.

Meer weten, of ook een workshop binnen jouw bedrijf? Mail me gerust.

Reacties zijn gesloten.