31 okt 2014 – Social Media

In studieboeken en onder collega’s van de oude stempel kom je hem nog wel eens tegen: The Golden Hour. Dat is een theorie die zegt dat je met betrekking tot communicatie het meest kan doen in het eerste uur na een incident. Anders gezegd: je hebt niet meer dan 60 minuten om je strategie te bepalen. Onder de druk van Social Media is dat allemaal flink veranderd. Tegenwoordig spreken we wel van de Golden ten Seconds, je hebt namelijk precies tien seconden om na te denken, daarna bepalen de Social Media de rest van je agenda. Maar wil je wel reageren? Laat de twitteraars en facebookers maar roepen! Dat is een erg zelfverzekerde houding, maar ik denk niet dat het nog houdbaar is. De reputatie van je bedrijf of organisatie kan al zwaar beschadigd zijn tegen de tijd dat jij begint met reageren.

Dat vraagt nogal wat van een communicatiestrateeg. De druk van Social Media is zo groot dat je, als je tenminste zelf een bijdrage wil leveren aan de beeldvorming van je organisatie, direct aan de slag moet. Er is geen tijd voor bezinning, overleg, crisisteamvergaderingen en afstemmingsoverleg met de directie. Nee, je moet meteen, en wel nu. En dat kan bijna niet, want wat is de boodschap?

Ik heb het al vaker gezegd: het is een kwestie van voorbereiden. Denk na wat de tien meest waarschijnlijke scenario’s zijn waardoor jouw organisatie in een crisis kan belanden en maak alvast holding statements. Die kan je mooi in het eerste uur gebruiken, terwijl je dieper nadenkt over je strategie daarna. Zo pak je je Golden Hour toch weer terug.

Reacties zijn gesloten.