25 dec 2015 – Cliché

Deze week is de winter begonnen en dus was er ook weer de ‘kortste dag van het jaar’, 21 december. Vroeger maakte mijn vader vrijwel elk jaar op 22 december de opmerking: “Je kan het al goed merken, hè, dat de dagen weer langer worden.” Elk jaar opnieuw vonden wij die grap maar flauw. Een cliché, platgetreden, uitgekauwd en melig.

Toch zijn clichés wel belangrijk als je professioneel met communicatie bezig bent. In de eerste plaats: in elk cliché zit een waarheid. Door die af en toe te benoemen, word je er ook weer op gewezen en daar is niks mis mee. In de tweede plaats: door middel van clichés is die waarheid goed en duidelijk verwoord. Dat is handig, je hoeft niet naar woorden te zoeken om exact een bepaalde betekenis over te brengen. Inclusief de bedoelde gevoelstemperatuur van die boodschap. In de derde plaats is het zo dat als je even tijd nodig hebt om een goed antwoord te formuleren, je met een standaardgrapje of –zinnetje een heel eind kan komen. Daar besteden je hersens geen aandacht aan, die zinnen komen immers vanzelf omdat ze goed ingesleten zijn.

Met clichés of flauwe grappen moet je voorzichtig omgaan, maar ze horen wel thuis in de gereedschapskist van elke woordvoerder. Op gepaste momenten haal je ze tevoorschijn. “Dooddoener!” roept de journalist dan misschien. Dan is het goed om (vrij naar die bekende slogan van de belastingdienst) bij jezelf te denken: Een woordvoerder is er niet om dingen leuker te maken. Wel duidelijker.

De volgende blog vindt u in 2016! Fijne Kerstdagen.

Reacties zijn gesloten.