01 jan 2016 – Twitter

Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen die deze blog volgt!

 

 

Ik had onlangs een discussie met een vakgenoot over Twitter. Hij twittert ook, en 95% van al zijn tweets zijn retweets van wat er uit naam van zijn werkgever wordt gezegd. De rest zijn tweets over persberichten en andere evenementen van het bedrijf waar hij werkt. Ik zei hem dat mij dat allemaal nogal saai lijkt. Waarom zou iemand dat volgen? Dan kan je immers beter het betreffende bedrijf volgen. Hij was het daar niet mee eens. “Zo laat ik zien dat ik achter de communicatie van mijn bedrijf sta,” vond hij.

In de eerste plaats: iedereen gaat er van uit dat jij het eens bent met de officiële lijn van je bedrijf, of dat je je daar tenminste niet tegen zal verzetten op Twitter. Dus alles maar retweeten heeft nauwelijks toegevoegde waarde.

In de tweede plaats vraag ik me af of je zo Twitter wel optimaal benut. Ik zei al: waarom zou iemand jou volgen als je helemaal niets over jezelf te melden hebt? Geen mening, geen grap, alleen maar retweet wat de baas zegt. Dat voegt niets toe aan jouw account, maar ook niets aan jouzelf.

Aanwezigheid op social media vereist dat je af en toe eens wat te melden hebt. Dat je je uitspreekt. En niet alleen over je beroep, maar ook over jezelf, wat jóu bezighoudt. De twitteraars met de meeste volgers (de zogenaamde influencers) zijn diegenen die de ideale mix tussen inhoud en vermaak kunnen vinden. Dan ben je namelijk interessant om je mening én interessant om jezelf.

Reacties zijn gesloten.