01 mei 2015 – Openheid

De NS heeft, naar aanleiding van de gang van zaken bij de aanbesteding in Limburg, aan het advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de gang van zaken rondom aanbestedingen. Dat is niet zo gek, en zulke dingen doen zoveel bedrijven. Als de zweem van rommeligheid er is, dan laat je een en ander goed uitzoeken.

Minder gebruikelijk is wat de NS vervolgens heeft gedaan. Het hele rapport staat op de website van de NS. Prima natuurlijk, want er gaat niets boven openheid; helemaal niets. Transparantie, het toverwoord in alle moderne (externe) communicatie.

Het roept alleen wel een belangrijke vraag op. In het rapport dat nu online staat, zijn namelijk geen onregelmatigheden gebleken. Dat is fijn voor de NS. Tja, dan kan het ook geen kwaad om lekker transparant te zijn. Maar wat als er nu wél iets kwalijks was gebleken? Was het rapport – of zelfs maar het bestaan ervan – dan wel op de website verschenen? En de daaruit voortvloeiende vraag: zijn er nog meer rapporten en wat staat daar allemaal in?

Transparantie is goed, en ik ben er een groot voorstander van. Maar selectieve transparantie, of de schijn daarvan, is dodelijk. Dat kan je maar op een manier voorkomen, en dat is door af en toe ook eens een minder leuk rapport online te zetten. Misschien iets wat niet zo heel erg, maar toch wel een beetje vervelend is. Ik denk dat dat wonderen doet voor je reputatie. En zo niet, dan toch tenminste voor je geloofwaardigheid!

Reacties zijn gesloten.