03 jul 2020 – Fiets

De kunst van goede communicatie is om van iets schijnbaar negatiefs toch iets positiefs te maken. En dan heb ik het natuurlijk niet over liegen, de waarheid verdraaien, dingen verzwijgen of andere schimmige tactieken. Ik heb het over een glas dat half vol is.

Deze week zag ik een persbericht van het fietsenmerk Van Moof. Ik kende dat merk niet en heb al een fiets. Dus heel veel aandacht had ik tot nu toe niet aan hun TV-commercial besteed. Dat veranderde door het persbericht. Het bedrijf liet namelijk weten dat de Franse autoriteiten deze commercial hadden verboden, omdat die te negatief is over de automobielindustrie.

Wat doet zo’n bericht met mij? Ik ben de commercial eens goed gaan bekijken. En daarna heb ik het persbericht nog eens gelezen om te begrijpen wat de Fransen hier nou toch tegen hebben. Ik ga niet alles weggeven, voor wie het wil: dit is de link naar het bericht en de commercial. Oordeel zelf maar.

Zonder spoilers voor wie een en ander gaat bekijken: ik vind het slim gedaan. Het persbericht zet aan tot nadenken en het heeft in ieder geval dit doel bereikt: ik weet nu wat Van Moof is, wat ze doen en hoe ze dat doen. Zonder deze ophef zou dat allemaal niet zo zijn. Dat was vast niet de bedoeling van die Franse auto-minnende bureaucraat.

Tegenslag? Daar maken we wat van. Weerstand? Die leggen we positief uit.

Ik houd van dit soort communicatietechnieken: het glas half vol en niet half leeg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.