04 nov 2022 – Hossen

Wat is er toch gebeurd bij het marketingteam van Jumbo? Doorgaans maken ze goede, vaak zelfs grappige reclames en wat mij betreft zijn ze als het om supermarkten gaat de beste adverteerder. Maar deze week ging het helemaal mis. In het kader van het WK-voetbal lieten ze hossende bouwvakkers zien. Pijnlijk, omdat de kritiek op het WK in Qatar nu juist draait om de wijze waarop dat land omging met bouwvakkers.

Zo’n blunder verwacht je niet en dus vraag ik me af hoe dat is gegaan. Zou er ruimte zijn geweest voor mensen die het géén goed idee vonden? Zou er discussie zijn geweest waarbij ook het element van de Aziatische bouwvakkers een rol heeft gespeeld? Ik denk van niet, want dan was het idee al veel eerder de nek om gedraaid.

Bij het bedenken van communicatiemiddelen is het belangrijk om te voorkomen dat je terecht komt in group think. Dat gebeurt wanneer je een idee zó goed vindt, dat je dat allemaal aan elkaar vertelt. Daardoor is niemand meer in staat om de negatieve aspecten van het idee te zien, laat staan te benoemen. Er wordt als groep gedacht, niet meer als losse personen. Om dat te voorkomen moet je je plannen of ideeën testen. Buiten de groep. Mensen die op geen enkele manier hebben deelgenomen aan de totstandkoming. De vraag is: heeft Jumbo deze commercial getest? Bij wie?

En trouwens, zouden bedrijven eigenlijk niet terughoudend zijn met communicatie-uitingen rondom het WK? Juist vanwege die mensenrechten in Qatar?

Kennelijk toch niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *