05 aug 2022 – Campagne

In een interessant stuk op de site van de Washington Post staat te lezen hoe de campagne van de voorstanders van abortus voor het referendum in Kansas is opgezet. Mensen die de straat opgingen hadden niet alleen boodschappen voor mensen die er net zo over dachten als zij, maar ook voor hun tegenstanders. Speciale aandacht was er voor jonge mensen in agrarische omgevingen. Voor hen was de campagne vooral leuk (“fun”) en helemaal ontdaan van de traditionele politieke retoriek. Naar nu blijkt stemde die ook in grote getale tegen het amendement en dus vóór het recht op abortus.

Het klinkt allemaal erg logisch. Maar toch zie je al te vaak dat dit soort campagnes bestaan uit een wedstrijdje wie het hardst ja of nee kan roepen. Daarom is deze campagne het waard om nader te bekijken.

Je kan er een paar lessen uit halen. Eén: richt je niet op degenen die je al overgehaald hebt, maar op degenen die je moet overhalen. Een zal vol mensen die hetzelfde willen als jij is makkelijk (denk aan de Trump rallies bijvoorbeeld) maar in een zaal vol tegenstanders valt er wat te verdienen als je het goed doet. Twee: verdiep je in de belevingswereld van de doelgroepen en speel daarop in. Drie: train de mensen die het veld in gaan. Laat ze niet met alleen een Nee of Ja het veld ingaan, maar leer ze de boodschappen.

Zo deden ze dat in Kansas. Het leverde zo’n 60% van de stemmen op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *