06 jul 2018 – Panacee

Op mijn website staat mijn motto: Met goede communicatie kan een groot probleem klein blijven, met slechte communicatie wordt een klein probleem groot. Dat wordt wel eens verkeerd begrepen. Vandaar: Ja, ik ben van mening dat communicatie een belangrijk crisisbestrijdingsmiddel is, maar tegelijkertijd is het ook geen panacee voor alle kwalen. Het begint er mee dat je als organisatie of bedrijf je zaakjes op orde moet hebben. Mocht er dan onverhoopt toch iets fout gaan, dan is het fijn als je een sterk en capabel communicatieteam hebt.

Ik maak wel eens mee dat er tijdens een cisis gezegd wordt: “Laat die mensen van communicatie dit maar oplossen.” Mooi niet, denk ik dan. Wij zullen proberen het maximale te doen, maar je zal óók moeten uitzoeken waar het probleem vandaan komt. En dat is geen verantwoordelijkheid van de afdeling communicatie. Als een bedrijf de crisis niet onder controle krijgt, betekent dat dus ook niet dat de communicatie niet deugt. Kan best hoor, zoals ik al in mijn motto zeg kun je door slecht met je stakeholders om te gaan een klein probleem flink uit de klauwen laten lopen. Maar het hóeft niet. Sterker nog: meestal is het niet zo.

Ik schreef het onlangs ook al in een ander verband, maar ook hier geldt: communicatie volgt het beleid. Wij kunnen een hoop uitleggen, kaderen en verduidelijken. Maar het begint bij goed beleid.

Van een hoop afval kun je toch ook geen taart bakken?

Reacties zijn gesloten.