06 mrt 2020 – Geld

Het land van de onbegrensde mogelijkheden heeft de afgelopen week laten zien dat er toch een grens is. Het presidentschap van Amerika is, in weerwil van wat vaak gedacht wordt, niet te koop. Oud-burgemeester en multimiljardair Bloomberg pompte uit zijn privévermogen ruim een half miljard dollar in zijn campagne en moest het na één dag, weliswaar Super Tuesday, weer opgeven. CNN liet een staatje zien met de campagne-uitgaven van de verschillende kandidaten.

Trump liet zich er vier jaar geleden op voorstaan hoe rijk hij was. Toen werkte dat kennelijk, en mogelijk heeft Bloomberg gedacht: dat kan ik ook. Maar nu blijkt dus: je kan nog zoveel geld hebben en er nog zo hard mee smijten, als je verhaal niet aanslaat is het letterlijk weggegooid geld. Het verhaal van Trump – America First – sloeg wel aan. Bovendien had Trump in 2016 een zeer onpopulaire tegenstander die ook nog eens kwetsbaar was: het e-mailverhaal. Het was dus niet alléén een kwestie van geld.

Dat is een belangrijke les en niet alleen voor mijnheer Bloomberg. Want ook in ons vak bestaat soms de opvatting dat je de publieke opinie wel kan kopen, als je maar genoeg geld uitgeeft. Maar zowel in corporate communicatie als in marketing geldt volgens mij toch vooral dat de inhoud en de vorm van je boodschap uiteindelijk de doorslag geven.

Goede communicatie kost geld. Je moet bereid zijn om dat uit te geven. Maar andersom werkt het niet:  communicatie wordt er niet perse beter van als je meer geld uitgeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.