06 okt 2017 – Idioot

In een goed artikel werpt een PR-deskundige de vraag op: wat moet je als woordvoerder doen als je CEO van binnenuit wordt aangevallen. De vraag wordt scherp gesteld: wat als een hooggeplaatst iemand vanuit het bedrijf in het openbaar de CEO een ‘idioot’ noemt. Twee mogelijkheden: de scheldende man verlaat het bedrijf of de scheldende man blijft binnen de organisatie.

Als hij weggaat is het makkelijk. Dan zegt de woordvoerder: ‘Ik ga niet in op de frustraties van een oud-medewerker’ en daarmee is de kous af. Maar wat als-ie blijft? Dan moet je er als woordvoerder voor zorgen dat de geit én de kool gespaard worden. Het gezag van de leider mag niet ter discussie komen staan, maar tegelijkertijd moet ook wel de positie van de boze medewerker verdedigd worden. Een makkelijke truc: ‘Ach, wat een onzin, dat was al een tijdje terug, er is nu geen verschil van inzicht meer.’

Maar dat zal lang niet altijd werken. Dan zit er maar een ding op. Beide personen moeten naar buiten treden en vertrouwen in elkaar uitspreken. Dat moet niet de woordvoerder doen, want daarmee verzwak je juist de boodschap.

In het concrete geval ging het over een scheldpartij tussen Rex Tillerson en Donald Trump. Minister Tillerson noemde Trump direct na een vergadering in juli een idioot. Deze week kwam dat in het nieuws via nieuwszender NBC. Tillerson deed direct het verstandigste wat hij kon doen: tijdens een persconferentie vermeed hij het woord “moron” zorgvuldig en noemde de president “smart”. Trump pakte dat anders aan: hij twitterde een scheldkanonnade naar NBC. Had Tillerson dan toch een puntje, ik bedoel: in juli?

Reacties zijn gesloten.