07 apr 2023 – Proost

Heineken zit in de hoek waar de klappen vallen. Niet dan hun bier opeens minder lekker is, maar wat wél even minder goed smaakt is de reputatie van de bierbrouwer.

Het begon met de berichten over Heinekens aanwezigheid in Rusland. Ondanks de boycot en de door veel bedrijven gevoelde morele verplichting om activiteiten in het land van Putin stop te zetten, bleef Heineken in Rusland, althans met een dochteronderneming. Vorige maand verscheen er een persbericht dat het allemaal niet waar is: “Het bedrijf in Rusland is volledig afgeschermd en financiert zelf alle operationele uitgaven.” Ja dat snap ik, maar het is nog steeds een bedrijf van Heineken.

En nu deze week dat gedoe met die blikjes. Heineken produceert nog steeds verpakkingen zonder het statiegeld-logo, waardoor hun blikjes niet teruggebracht hoeven worden. Donderdag legde de inspectie de brouwer een dwangsom op.  “Het moet handhaving zijn die ook pijn doet”, zei minister Jetten in de Tweede Kamer daarover.

Voor een bedrijf, dat zich zo graag afficheert met hun “enjoy responsabily” campagne, zou het allemaal wel iets meer “act resonsabily” mogen. En niet alleen in woorden, maar vooral in daden. Communicatie als middel om slechte praktijken af te dekken is erg doorzichtig en kost je je reputatie.

Reputatie is een kostbaar goedje, je kan het niet kopen maar wel verdienen. Als je het probeert te ruilen voor wat extra winst, glipt het sneller dan je geld kan verdienen zomaar door je vingers.

Als ze zo doorgaan is straks de reputatie van Heineken 0.0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *