07 nov 2014 – Social Media, vervolg

Social Media hebben mij een heleboel gebracht. Zo kon ik allerlei als bijna vergeten klasgenoten makkelijk opsporen, ben ik de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de hele wereld en kan ik ook nog eens volgen wat al mijn Twitterende vrienden aan het doen zijn. Omdat tegenwoordig vrijwel iedereen een smartphone bij zich heeft, is toegang tot het internet een kwestie van naar je binnenzak grijpen. En dat heeft een heel nieuw fenomeen op gang gebracht, naast al die zegeningen die ik hierboven al noemde, namelijk citizen journalism.

Met de term citizen journalism wordt bedoeld dat iedereen in principe een journalist is geworden. Gebeurt er iets? Dan trekken we allemaal meteen de telefoon tevoorschijn en gaan we filmen. Via Social Media delen we alles direct, zodat de hele wereld kan meegenieten. De traditionele media zijn daardoor niet meer de brengers van het nieuws, want we hebben alles al lang gezien op Twitter of YouTube. Iedereen is journalist. En ook letterlijk, want traditionele media gebruiken zulke beelden ook gerust als nieuwsbron.

Voor communicatieprofessionals betekent dit een grote omslag. Kon je soms nog wel eens wat tijd winnen, nu weet je dat wat er ook gebeurd is, de zaak vast wel door iemand is gefilmd en online gezet. Daarmee is je kans om iets te ‘spinnen’ of om gebeurtenissen van een context te voorzien een stuk kleiner geworden. Het publiek reageert immers op wat het ziet: de ruwe beelden, gemaakt door toevallige omstanders.

Reacties zijn gesloten.