09 dec 2016 – E-mailonderzoek

Een handig onderzoek voor marketeers, maar ook wie zich meer met corporate communicatie bezighoudt kan hier zijn voordeel mee doen. Het nationaal e-mailonderzoek van Binker. Het was er al een aantal weken, maar ik heb het nu nog eens goed gelezen.

Ik vind bijvoorbeeld deze tabel interessant, waarin je kunt zien welke leeftijdscategorie van welk medium gebruik maakt (zie plaatje). Msocialaar er staan ook andere conclusies in. Zo lezen wij het liefst tussen 19:00 en 21:00 uur onze e-mail. En zijn Gmail en Hotmail nog steeds de meest gebruikte e-mailproviders. Wat we in de loop van de afgelopen jaren steeds minder zijn gaan doen, is onze dag starten met e-mails lezen. We kijken nu liever naar onze social media.

Wat kunnen we hiermee? Het is vooral handig om te weten welke kanalen je kan inzetten als je een specifieke doelgroep wil bereiken. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor commerciële communicatie. Ook in corporate communicatie is het van groot belang om de juiste doelgroep te kunnen bereiken. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds bedrijven die denken dat ze al hun stakeholders kunnen bereiken op Twitter, terwijl dat een medium is, dat aan belang inboet ten opzichte van een paar jaar terug. En nog een belangrijke les kunnen we in het onderzoek lezen over e-mailnieuwsbrieven. Bedrijven die zulke brieven in hoge frequentie op hun vermeende publiek afvuren, bereiken veeleer het tegenovergestelde van wat ze willen.

Ik lees ze graag, zulke onderzoeken en gebruik die kennis in de uitoefening van mijn vak. Wie op dat gebied iets interessants ziet, mag het altijd aan me doorsturen!

Reacties zijn gesloten.