10 jul 2015 – Tour

Afgelopen weekend ging de Tour de France van start in Utrecht. De magie van de Tour is groter dan alle dopingschandalen bij elkaar. Daarom blijft het ieder jaar weer een hoogtepunt, de start van het spektakel. Drie weken lang schitterende plaatjes van Franse landschappen, drie weken lang opgewonden verslaggevers, drie weken lang fietsende helden met het spel om de truien.

Natuurlijk is het meer dan logisch dat je je als sponsor terugtrekt als er een dopingschandaal is. Maar ondanks alle gedoe van de afgelopen jaren blijft de Tour toch heel aantrekkelijk voor het grote geld. De naam van een sponsor is verbonden met een sporter of sportploeg, en dat gegeven brengt eigenlijk wel risico’s mee. De essentie van sport is namelijk dat er iemand wint, en waar gewonnen wordt, zijn ook verliezers. En wie wil er nou geassocieerd worden met een verliezer?

Maar het is net als met de Tour. De magie is zó groot dat het niet alleen maar om die ene winnaar gaat. iedere sponsor kan wat halen. Hetzelfde geldt voor voetbal. Er kan er meer één landskampioen worden, maar toch vinden de teams in de eredivisie allemaal een sponsor die grif betaalt voor zijn naam op 11 shirtjes.

Sponsoren is dus iets heel anders dan sporten. Je wint namelijk bijna altijd, ook als jouw team niet als eerste eindigt. Alleen bij grote schandalen gaat het mis.

Reacties zijn gesloten.