10 jul 2020 – Dankjewel

“Ik bedank de inbreker dat hij heeft aangetoond dat de sloten op mijn huis ontoereikend zijn.” Zou u die zin gebruiken als je huis leeggeroofd is? Of “Wij prijzen deze moordenaar voor het aantonen van het nut van kogelvrije vesten” na een bloedbad?

Wanneer er iets negatiefs gebeurt, hoef je als woordvoerder niet perse te zoeken naar een positieve invalshoek. Ik weet wel dat we allemaal geleerd hebben wat framing is, dat we moeten proberen om elk glas half vol te presenteren en dat we altijd moeten zoeken naar dat ene lichtpuntje.

Maar je kan ook overdrijven. Als je iets stoms gedaan hebt, is het het beste om dat ruiterlijk toe te geven. Het positieve zou dan bijvoorbeeld kunnen zitten in wat je daarvan hebt geleerd.

Deze week moest het CDA een online lijsttrekkersverkiezing afbreken toen bleek dat de cyberbeveiliging van dat proces rammelde. Met een eenvoudige hack kon je meer dan eens stemmen. De partij ‘betreurde’ het incident en bedankte de hacker die een en ander had aangetoond.

Dat laatste vind ik vergezocht en vandaar de merkwaardige eerste alinea in deze blog.

In een crisissituatie is je geloofwaardigheid het eerste wat je moet zien te redden. CDA, zeg toch gewoon dat je je zaakjes niet goed voor elkaar had. Dat is niet leuk, maar wel datgene wat iedereen tóch wel begrijpt. Het is veel sterker om de hand in eigen boezem te steken dan te betreuren en vervolgens krampachtig te zoeken naar een suffe positieve draai aan de situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.