10 okt 2014 – Checken

Natuurlijk moeten alle journalisten hun feiten altijd goed checken. In dat verband wordt je als woordvoerder over één onderwerp soms wel twintig keer gebeld met steeds dezelfde vraag. Dat lijkt vervelend, maar is het als je erover doordenkt helemaal niet.

Als je als bedrijf of organisatie hebt gereageerd naar één medium, bellen de andere media meestal alleen maar om bevestiging van die ene quote. En aangezien jij als woordvoerder niets meer wil zeggen dan je al gedaan hebt, ben je uiteindelijk een soort langspeelplaat die “ja” zegt op de eerste vraag (klopt het dat…?) en “nee” op elke volgende vraag (kun je daar niets meer over zeggen?)

Toch zit er weinig anders op. Woordvoerders maken zich (terecht!) zeer boos als de feiten niet goed gecheckt worden, of als er onzorgvuldig wordt geciteerd. En als een journalist dus de moeite neemt om de feiten wél te checken, dan moet je daar dus verheugd op reageren, al is de vraag je dus al twintig keer gesteld.

Bedenk ook wat de consequentie is van het tegenovergestelde. Stel dat je in een nieuwsbericht verkeerd wordt geciteerd, waardoor er een helemaal verkeerd beeld van de werkelijkheid is ontstaan. En stel vervolgens dat iedereen zou denken: nou, het is gedrukt, dus het zal wel waar zijn, laten we dat eens gaan overschrijven. Daar word je ook bepaald niet blij van.

Gewoon oppakken die telefoon dus, en bevestigen wat je eerder hebt gezegd. Niet geïrriteerd worden, maar, als gezegd, blij zijn dat het checken nog steeds hoog in het journalistieke vaandel staat.

Reacties zijn gesloten.